BDAR
gdpr

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus.


Premjeras: FNTT vadovo konkurso skaidrumu abejoja ir Seimas, ir visuomenė

Data

2012 03 22

Įvertinimas
1

Ministro Pirmininko interviu „Žinių radijo“ laidai „Pozicija“.

Premjere, atsistatydinantis Raimundas Palaitis šiandien žadėjo paskirti Kęstutį Jucevičių FNTT vadovu. Jis pareiškė, kad tai daro pagal susitarimą Prezidentūroje. Jis sako: „Pagal susitarimą turiu užbaigti konkursą“. Jūs tuo piktinotės, vakar reikalavote stabdyti skyrimą. Vis dėlto, jei toks susitarimas pasiektas, kaip sako R. Palaitis, tai kuo tuomet piktintis?

Tai, kas buvo sutarta Prezidentūroje, buvo paskelbta viešai. Respublikos Prezidentė tą pasakė, ir aš turėjau progą pridurti – dėl buvusių FNTT pareigūnų, jų moralinio, politinio ir profesinio statuso atstatymo imsimės atitinkamų veiksmų. Reikalinga greitesnė FNTT pertvarka, kad nebūtų tokių paskyrimų. Patys konkursai, kaip jie bebūtų daromi (greičiau ar lėčiau, normaliom aplinkybėm ar kaip dabar – griūnant paskutinėm dienom), jie turi atitikti labai aiškius įstatymo standartus. Visų pirma, turi būti neabejojama dėl tokių konkursų laimėtojų nepriekaištingos reputacijos. Šis reikalavimas yra bendras visai valstybės tarnybai, o tokiai pozicijai – ypatingai svarbus. Taip pat yra svarbus  ir nepriekaištingo skaidrumo paskyrimo procesas. Šiuo atžvilgiu ir Seimo nariai, Seimo Antikorupcijos komisija, ir didelė dalis visuomenės suabejojo, ar tikrai konkurse yra laikomasi šitų standartų. Todėl aš ir paraginau atidėti rezultatų paskelbimą bent 14-ai dienų. Kad per tą laiką atitinkamos institucijos – Vyriausioji tarnybinės etikos komisija, į kurią jau kreiptasi, galbūt Specialiųjų tyrimų tarnyba, gal kitos institucijos – galėtų aiškiai viešai ir nedviprasmiškai atsakyti, ar tie nuogąstavimai, išsakomi viešojoje erdvėje, yra pagrįsti, ar ne.

Ar iš principo buvo toks sutarimas dėl konkurso užbaigimo su R. Palaičiu? Ar buvo toks sutarimas pirmadienį?

Aš jau sakiau, kokie sutarimai buvo.

Bet ar toks sutarimas buvo? Jūs taip kažkaip abstrakčiai...

Dėl konkurso aš jau sakiau. Galima jį ir užbaiginėti. Bet negalima to daryti bet kokiomis sąlygomis.

Bet vis dėlto, kodėl taip skubama? Kokia Jūsų versija, Premjere? Taip paskutinėm dienom – čia kažkoks planas yra paskirti savą žmogų?

Aš tikrai negaliu paaiškinti. Visą laiką laikiausi nuoseklios pozicijos. Praėjusią savaitę Vyriausybės pasitarime priėmėm bendrą sprendimą (kuriam pritarė ir ministras R. Palaitis), kad konkurso nereikia skubinti. Vėliau ministras apsigalvojo ir ėmė jį realizuoti skubiai. Deja, Vyriausybės įstatymai ir Konstitucija nesuteikia galimybių nei Vyriausybei, nei Premjerui tokiu atveju kaip nors stabdyti ministro, tariamai veikiančio pagal įstatymų, teisės aktų suteiktus įgaliojimus. Nors toks skubotas procesas, neatsakant į visuomenei kylančius klausimus, gali atvesti prie prastų rezultatų. Naujai pradedančiam dirbti vadovui bus labai sunku atkovoti reputacijos klausimą, atkovoti visuomenės suvokimą, kad čia tikrai nėra kažko labai neskaidraus.

Dėl slaptų dokumentų dingimo iš FNTT. Vakar taip skambiai pareiškė Seimo Antikorupcijos komisija, komisijos pirmininkas. K. Jusevičius paneigė. Premjere, kaip visuomenei susigaudyti? Ar čia buvo padarytas nusikaltimas, ar tikrai slapti dokumentai dingo, buvo sunaikinti? Ar čia tik vyksta informacinis politinis karas? STT vadovas suglumęs. Kaip suprasti žmonėms?


Siūliau neskubėti su konkurso rezultatais, o pateikti visuomenei pilną informaciją. Yra skirtingų pareiškimų. Turėtume žinoti, ar vyko vidinis FNTT tyrimas, ar vidinio tyrimo metu buvo nustatyta paties K. Jucevičiaus pražanga. Neatrodo, kad tai būtų daroma. Yra skubama užbaigti konkursą. Naujas vidaus reikalų ministras paveldės nelengvų problemų pluoštą, problemų, kylančių iš tokių skubotų veiksmų. Turės atlikti atidžius tarnybinius patikrinimus, kad būtų išsiaiškinta, ar konkursas tikrai vyko su pažeidimais, nepaisant reikalavimų nepriekaištingai reputacijai, arba turės paaiškinti, kad visi priekaištai, kurie buvo išsakyti viešai, yra nepagrįsti.

Prezidentės patarėjas sakė, kad FNTT pertvarka su visomis įstatymų pataisomis, biudžeto peržiūrėjimais gali užtrukti iki metų. Jūs lyg ir siekiate tą padaryti greičiau ir siejate šią reformą su pareigūnų grąžinimu į darbą.  Ką galvojate apie tuos metus?

Kaip štai rodo ir tokio konkurso skelbimas, FNTT pertvarka yra neatidėliotina. Du gerai dirbę profesionalai generolai vadovai buvo atleisti iš pareigų ministro sprendimu per vieną dieną be jokių tarnybinių patikrinimų. Tai rodo, kad vienam ministrui prisiimti atsakomybę už tokios institucijos vadovybę, už priėmimą į darbą ir atleidimą yra pernelyg didelė našta. To rezultatus ir matome. Ir atleidimas nėra visiškai aiškus, ir konkursas neaiškus. Mes siūlome pertvarkyti vadovybės skyrimo tvarką, numatant, kad vadovus ministro teikimu skirtų Vyriausybė. Tokia pertvarka nėra sudėtinga, neužtruks ilgai. Seime įstatyminės iniciatyvos turėtų būti registruojamos artimiausiu metu. Priėmus įstatymus būtų galima gana greitai grįžti prie pertvarkytos FNTT vadovybės skyrimo, jau skiriant pagal visus aukščiausius nepriekaištingos reputacijos ir paties skyrimo proceso skaidrumo reikalavimus. Mums reikalinga institucija, kuri dirbtų profesionaliai, kuria būtų pasitikima, kuri nebūtų draskoma didžiulių neigiamų viešosios nuomonės bangų. Mes to nuosekliai ir sieksime, todėl nematau, kam būtų reikalingi tie vieneri metai.

Premjere, ar vidaus reikalų ministro postas po atsistatydinimo liks liberalcentistams, ar apskritai turėtų likti? 

Koalicijos viduje mes tarsimės ir aš  išklausysiu visus pasiūlymus. Norėčiau priminti, kad dėl ministrų kandidatūrų galų gale sprendžia Premjeras, kuris tas kandidatūras turi suderinti ne tik su koalicijos partneriais, bet ir su Respublikos Prezidente. Man bus labai svarbus kandidatų profesionalumas, atsakomybė, gebėjimas nešti tą atsakomybę. Vidaus reikalų sistemoje, buvusio ministro palikimas, deja, –  tikra problemų raizgalynė ar kamuolys.  Todėl labai svarbu atsakingai rinktis ministrą, kuris galėtų tas problemas tinkamai, konstruktyviai, racionaliai išspręsti, kad visa vidaus reikalų sistema, ne tik FNTT, būtų sugrąžinta į darbingą kelią.

Vakar Seimo Pirmininkė pažėrė užuominų dėl koalicinės sutarties peržiūrėjimo, galimo proporcijų perskirstymo. Premjere, ką jūs darysite? Gal tikrai per daug kai kurioms partijoms postų priklauso, gal, pavyzdžiui,   liberalcentristams?


Manau, kad nurimus aistroms mes galėsime susėsti ir konsultuotis. Šioje sudėtingoje situacijoje Liberalų sąjūdis ir Tėvynės Sąjunga nuolat konsultuojasi. Tarsimės ir platesniame rate. Aš raginu daugiau žiūrėti į likusius darbus, į likusius mėnesius, ir kas turi būti padaryta per tuos mėnesius. Šalia problemų, susijusių su FNTT, teisingumo atstatymo pareigūnų atžvilgiu,  yra ir kitų nemažų darbų. Artėja ir Visagino atominės elektrinės koncesijos sutarties pasirašymas, ir Europos fiskalinės drausmės sutarties ratifikavimas, suskystintų dujų terminalo reikalai taip pat labai svarbūs.  Yra darbų, kuriems turime skirti daug dėmesio.

Jūs paminėjote koncesijos sutartį. Vakar ministras A. Sekmokas sakė, kad derybos su „Hitachi“ eina į pabaigą ir nebus laukiama estų  ir latvių apsisprendimo dėl koncesijos sutarties. Galima pasirašyti ir be jų.

Net ir juridiškai koncesijos sutartis ir žiemą, kai pasirašėme pagrindines nuostatas, ir dabar,  yra pasirašoma tarp Lietuvos valstybės ir strateginio investuotojo. Koncesija tai yra teisės statyti, teisės vystyti šį projektą suteikimas strateginiam investuotojui. Šią teisę suteikti gali vienintelė dalyvė, vienintelė šalis  – Lietuva. Po to regioniniai partneriai prisijungs pasirašant kitą sutartį, t. y. per akcininkų sutartį, kuri taip pat yra rengiama.

O vis dėlto ar tikrai latviai ir estai iš šio projekto neišeis? Gal yra kažkokių naujienų?

Derybos ir toliau vyksta. Jeigu projektas bus naudingas, tai tikrai dalyvaus. Jeigu projektas pasirodys ekonomiškai nenaudingas, tai nedalyvaus nei Latvija, nei Estija, nei Lietuva.

Europos Sąjunga rytoj svarstys tikslinių sankcijų Baltarusijai klausimą.  Neoficialiai yra skelbiama, kad siekiama keleto artimų Lukašenkai asmenų sąskaitas įšaldyti, įvesti vizų apribojimus. Pramonininkai sunerimę dėl galimų pasekmių Lietuvos ekonomikai. Net yra paskaičiuoti konkretūs skaičiai – 7 milijardai litų. Ar įtikina tokie skaičiavimai, ar yra pagrindo nerimui, kokia apskritai yra Lietuvos pozicija, premjere?

Man atrodo, kad yra nemažai netikslios informacijos, nes buvo pasklidę žinios, kad kažkuri tai šalis buvo pasiūliusi, jog sankcijos būtų pritaikytos ir stambiausioms Baltarusijos pramonės įmonėms, kalio gamykloms, chemijos pramonei.  Mūsų žiniomis, tikrai to nebus, o sankcijos ir toliau bus taikomos tik artimiems Lukašenkai žmonėms. Kai kurie iš jų yra verslo žmonės, bet tas sąrašas yra pakankamai ribotas. Taigi nuogąstavimai, kokius yra tekę girdėti, remiasi nepagrįsta informacija. O dėl pačių sankcijų, tai mes esame išties suinteresuoti turėti bendrą Europos Sąjungos politiką Baltarusijos atžvilgiu, turėti tokią politiką, kuri Baltarusijai padėtų ( ir per sankcijų mechanizmus) įveikti savo vidaus problemas, padėtų suvokti, kad ir Lukašenkos režimui yra būtinos elementarios žmogaus teisės, elementarios demokratinės teisės, kad Baltarusija galėtų ekonomiškai labiau atsiverti Europai, Vakarų pasauliui, tokiu būdu galėtų siekti gerovės savo žmonėms.

Prezidentė Dalia Grybauskaitė sako, kad griežtesnės sankcijos Baltarusijai tik padidintų Rusijos įtaką. Sutinkate?

Anksčiau buvo nuogąstavimų, kad griežtesnės sankcijos gali apimti įvairias stambias Baltarusijos ekonomikos įmones, kas kažin ar būtų išmintinga, tai galų gale pakenktų eiliniams Baltarusijos žmonėms. Mano nuomone, toks sankcijų mechanizmas, koks numatytas baudžiant artimus Lukašenkai žmones, artimus režimui žmones, yra tinkama priemonė. Pakankamai skausmingas būtent režimo šalininkams, režimo vykdytojams, todėl šią politiką reikia tęsti taip, kaip sutarė Europos Sąjunga.

Ir Lietuva parems tikslines aiškias sankcijas?

Lietuva tai remia.

Ačiū Jums už pokalbį.