Ministro Pirmininko Gedimino Kirkilo interviu Lietuvos radijui 2007 m. lapkričio 13 d.
Data
2007 11 13
Įvertinimas
Žurnalistė: Premjere, kaip Jūs vertinate padėtį visoje policijos sistemoje?
Premjeras: Reikia rimtų pertvarkų, ypač vertinant policijos veiklą. Tuo tikslu aš buvau nusiuntęs mūsų kanceliarijos darbuotojus, jie įsigilino į situaciją ir paaiškėjo, jog žmonės, vietos žmonės norėtų dalyvauti, bent, kad jų nuomonė būtų išklausyta atestuojant policijos pareigūnus. Daugelyje šalių taip yra, nes matyt iš Vilniaus viską padaryti neįmanoma. Šiuo atveju vietos bendruomenės nuomonė būtų svarbi, tai vienas iš tokių pasiūlymų, kuriuos pateikė mano sudaryta komisija.
Žurnalistė: Premjere, jau nuo šiandien teisės patarėju pradėjo dirbti pas Jus Visvaldas Račkauskas, buvęs generalinis policijos komisaras. Tačiau jo pavardė minima ir teismo skandaluose, Visvaldas Račkauskas dirbo R. Pakso patarėju. Kodėl dabar Jūs teisės patarėju pasirinkote buvusį komisarą? Ir būtent dabar?
Premjeras: Aš apie tai anksčiau galvojau, kadangi mano buvęs patarėjas Remigijus Merkevičius pasitraukė prieš kelis mėnesius. Mes ieškojome įvairių variantų. Manau, kad tai yra patyręs komisaras, kaip policijos pareigūnas ir teisininkas. Turi dabar ir privačios advokato praktikos, na, o į visus Jūsų klausimus atsakymus – yra atitinkamas būsimų pareigūnų patikrinimas, bus duoti visi atsakymai. Tokie užklausimai jau yra nusiųsti atitinkamoms žinyboms.
Žurnalistė: Ddabar, kai reikia daryti pertvarką policijos sistemoje, pas Jus ateina dirbti patarėju teisės klausimais buvęs komisaras. Ar tai kaip nors susiję?
Premjeras: Ne, čia grynas sutapimas. Iš tikrųjų aš esu pasitelkęs panašių patarėjų, kurie turi ir praktinio darbo patirtį. Neužtenka vien teorijos. Praktinio darbo patirtis, mano požiūriu, yra gerai, juo labiau, kad pareigūnai, kurie senokai jau nedirba šitoje sistemoje ir turi galimybę pasižiūrėti iš šalies. Pagrindinis jo uždavinys - patarimai teisės klausimais.
Žurnalistė: Ar Jums teko anksčiau su juo bendrauti, pažystate jį, kaip specialistą, kaip ekspertą?
Premjeras: Taip, šiek tiek pažystu. Ne tiek daug teko bendrauti, bet teko bendrauti dar praeitų kadencijų Seimuose. Teikdavo įvairius įstatymus, pataisas Nacionalinio saugumo komitete. Pažystu neblogai.
Žurnalistė: Premjere, galimi kandidatai į vidaus reikalų ministrus, kokie, Jūsų manymu?
Premjeras: Ši pozicija priklauso mūsų politiniams partneriams liberalcentristams, jie kol kas savo konkrečių pasiūlymų nepateikė. Aš manau, kad mes dar turim laiko, nes dabartinis ministras pareigas eis iki gruodžio 10 d. ir per šį laiką mes, aišku, aptarsim kandidatūras. Šiandien, anksčiau laiko, nenorėčiau minėti.
Žurnalistė: Liberalcentristai teigia, kad kol kas neieško kandidato į vidaus reikalų ministro postą ir laukia oficialių valstybės vadovų sprendimų. Tai gal Raimundui Šukiu bus pasiūlyta toliau dirbti ministru? Ar galimas toks variantas?
Premjeras: Ne, aš nemanau, toks klausimas nesvarstomas.
Žurnalistė: Premjere. Po šio interviu pas Jus lankysis Generalinis prokuroras Algimantas Valantinas. Kas Jums svarbiausia šiandien kalbantis su Generaliniu prokuroru?
Premjeras: Pirmiausia mane domina reali situacija, kas ištiktųjų įvyko Aleksandrijos kaime, susijusi su šiuo tragišku įvykiu. Kaip žinote, prokuratūra pradėjo tyrimą, ne tiek tyrimo eiga, kiek pasiūlymai Generalinės prokuratūros, ką mes dar galėtume, ką siūlyti Seimui, kokius tobulinti įstatymus, kad griežtintume pareigūnų atsakomybę. Čia yra svarbiausias klausimas. Aš galvoju, jeigu mums reikės sudaryti darbo grupę, kuri pateiks Vyriausybei, o po to Seimui atitinkamas įstatymų pataisas, kad mūsų pareigūnai turėtų daug griežtesnę atsakomybę. Kaip matote, jau ir dabar įvyko tokių dalykų - pareigūnas slapstėsi, neaišku, ar buvo išgėręs, ar neišgėręs, ar tikrai viskas patikrinta iki galo. Jau patys žurnalistai kelia, kad yra labai daug spragų, kad nebaudžiami yra tie, kurie buvo šalia, kad nesuteikė pagalbos ir panašiai. Todėl aš manau, kad įstatymų pataisos šioje srityje, mano požiūriu, reikalingos. Aš kalbėjau šiandien taip pat ir su Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pirmininku ir mes sutarėme, kad mes jas galime siūlyti skubos tvarka.
Žurnalistė: Jau kelias dienas skandalas, susijęs su trijų vaikų nužudymų Skuodo rajone, krečia Lietuvą. Kodėl, Premjere, Jūs dar neapsilankėte Skuodo rajone?
Premjeras: Aš nežinau, ar aš turėčiau lankytis ir ką šiuo atveju galėčiau padaryti. Man, kaip Premjerui, pirmiausia reikia priimti atitinkamus įstatymus, kad ateityje to nebūtų, kad prevencija, kad kelias būtų užkirstas tokiems dalykams, o apsilankymas, jeigu to reikėtų, aš tą pačią pirmą dieną daviau pavedimus atitinkamoms ministerijoms, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, kad mes išskirtume pagalbą. Kiek aš žinau, bus, matyt, prašoma lėšų iš rezervo fondo. Deja, šitoje situacijoje galiu tiktai užjausti ir atsiprašyti žmonių dėl mūsų pareigūnų tokių neatsakingų veiksmų.
Žurnalistė: Jūs pabrėžėte įstatymus pirmiausia. O pačioje sistemoje nedelsiant siūlytumėte ką nors keisti?
Premjeras: Aš manau, kad tai jau būtų paties naujo komisaro reikalas. Pirmas dalykas, ką gali daryti, kokių veiksmų imtis Vyriausybė, tai yra įstatymų pakeitimai, pataisymai, sugriežtinimas atsakomybės. O kaip tą daryti pačioje sistemoje, tai iš tikrųjų būsimo policijos vadovo reikalas. Paaiškėjo taip pat, kad nėra atitinkamos vidaus tarnybos, kuri kontroliuotų, arba jinai yra labai silpna. Tai apie tai teks kalbėtis su būsimuoju policijos vadovu.
Žurnalistė: Premjere, ar ir toliau generalinis komisaras turi būti pavaldus tik Prezidentui, dėl ko kilo konfliktas tarp komisaro ir vidaus reikalų ministro?
Premjeras: Jeigu mes nuolatos kaitaliosim pavaldumą, aš nemanau, kad mes jį išspręsim. Iš esmės problema, kaip prisimenate, prieš keletą metų, kuomet buvo teikiamos pataisos, berods Egidijus Bičkauskas buvo vienas iš iniciatorių šių pataisų, kurių tikslas buvo išvesti policijos departamentą iš korialaus tiesioginio vidaus reikalų ministerijos vadovavimo, tuomet buvo pateikiami visiškai kiti argumentai. Tuo metu buvo argumentuojama, jog kaip tik visos problemos kyla todėl kad, Policijos departamentas yra tiesiogiai pavaldus Vidaus reikalų ministerijai. Todėl buvo priimtas toks sprendimas. Dabar, aš manau, jog, jeigu mes vėl grįšime prie šitų diskusijų, tai nepriimsime tų įstatymų, kurie yra reikalingi. Pirmiausia reikia griežtinti pareigūnų atsakomybę. Įvairūs modeliai yra. Yra šalių, kur Policijos departamento vadovas tiesiogiai pavaldus yra, kur nepavaldus arba pusiau pavaldus, kaip yra šiuo atveju pas mus. Nemanau, kad šiuo atveju tai yra tik pavaldumo klausimas.
Žurnalistė: Premjere, vakar Jūs pats pasakėte, kad turite informacijos apie planus žlugdyti nacionalinio investuotojo steigimą. Ar šitas trumpas Jūsų pasakymas yra paremtas rimtais įrodymais?
Premjeras: Na, tokia medžiaga yra, šiandien ji yra paskelbta ir žiniasklaidoje ir, man atrodo, buvo skelbiama jau ir praeitą savaitę. Ar šis dokumentas yra tikras, ar autentiškas, ar tai yra kokia nors gali būti ir provokacija, tikintis sukelti papildomą sąmyšį, nes naujos atominės elektrinės statyba, mūsų strateginis tikslas, neabejotinai kelia daug įvairių iššūkių ir grėsmių. Ar tai yra tikras dalykas? – į tai atsakys specialios tarnybos. Bet šiandien panašu, kad kai kurie veiksmai panašia linkme yra vykdomi.
Žurnalistė: Kodėl?
Premjeras: Yra ginčijama apskritai nacionalinio investuotojo, nors tuo tikslu yra priimtas įstatymas, kaip žinote, jis plačiai buvo svarstomas Seime. Nacionalinio investuotojo įstatymas, pagrindinis tikslas – pastatyti naują atominę elektrinę kartu su kitomis valstybėmis: Latvija, Estija ir Lenkija - yra mūsų strateginis tikslas. Šis įstatymas, naujos atominės elektrinės statybos, yra priimtas remiantis Lietuvos energetikos strategija. Tas yra ir daroma. Tačiau šiuo metu ginčijama praktiškai vos ne viskas. Tikrai dirbtinai yra abejojama visais sprendimais. Juk mes visus sprendimus dėl nacionalinio investuotojo darome taip, kaip yra parašyta įstatyme. Tuo tikslu buvo pasamdyti ir nepriklausomi vertintojai, ir ne vienas. Dar papildomai Prezidentas, kaip žinote, kreipėsi į Valstybės kontrolę. Aš manau, kad visi šitie veiksmai yra teisingi. Jeigu visuomenė domisi šituo projektu, jis turi būti skaidrus ir jisai bus skaidrus. Bet sprendimus mes vis tiek turime priimti laiku, iki šių metų pabaigos, tam, kad mūsų įmonė galėtų pradėti derybas sus kitomis įmonėmis – Latvijos, Estijos ir Lenkijos. Priešingu atveju projektas bus stabdomas. Todėl ginčykimės, kritikuokime, bet sprendimus priimti vis tiek reikia.
Žurnalistė: Ekspertai smarkiai kritikuoja nacionalinio investuotojo finansinį vertinimą, finansinių analitikų vertinimą. Premjere, kaip Jūs atsižvelgiate į Lietuvos nacionalinių ekspertų vertinimus?
Premjeras: Nepamirškime, kad dar bus vertinimų vertinimas. Tą atliks Britanijos kompanija HSBC, taip pat ir Valstybės kontrolė. Tai, man atrodo, kad vertinimų labai daug. Be to, nepamirškime, kad pradinis vertinimas yra atliktas taip pat tarptautinės kompanijos, kuri laimėjo konkursą. Ir jinai taip pat yra gerbiama pasaulyje ir turi gerą vardą. Aš manau, kad jos vertinimai, kad ir kaip mes nesutiktume su tuo, juo labiau mes ne visada žinome arba bent jau apie tai nerašoma, ne tik turtas čia yra vertinamas. Čia yra vertinama labai daug aspektų. Ir verslo aspektai yra, ir kompanijų pelningumas. Galbūt buitiniu požiūriu atrodo, kad čia nepakankamai yra įvertinta: vieni nepakankamai, kiti pervertinti, tačiau ne viską darys vertinimas. Galų gale galutinis sprendimas dėl akcijų pasiskirstymo pačioje kompanijoje bus priimtas po derybų. Bet vis tiek kontrolinis paketas visada išliks valstybėje. Tokia koncepcija yra užregistruota, yra įtvirtinta naujos atominės elektrinės statybos įstatyme. Galbūt čia galėtų dalyvauti ir Europinės institucijos, kad padidėtų šio projekto skaidrumas. Pavyzdžiui, vienas iš galimų variantų – Europos rekonstrukcijos ir plėtros bankas, kuris dalyvauja tokiuose projektuose. Galbūt yra ir kitų institucijų. Tai mums būtų naudinga ir skaidrumo požiūriu, ir tuo požiūriu, jog čia dalyvautų europinė institucija apskritai. Galų gale mes turime suprasti, dar kartą grįžtu prie to, jog ši kompanija turės derėtis su kitomis kompanijomis. Jeigu mes dabar taip daug kritikuosime savo kompaniją, tai įsivaizduokite, kokioje padėtyje ji atsidurs derybose su labai stipriomis Latvijos, Estijos bei Lenkijos kompanijomis.
Žurnalistė: O gal ta kritika yra pavėluotas visuomenės aptarimas? Nes viskas buvo taip skubotai padaryta sukuriant nacionalinį investuotoją, kurį spauda ar žmonės jau pakrikštijo trigalviu slibinu.
Premjeras: Pirmiausia tai yra netiesa, kad kas nors yra daroma skubotai. „Lietuvos energija“ yra paruošusi naujos elektrinės statybos planą. Ir mes šiuo metu einame pagal planą. Pagal šį planą buvo sumanyta, jog nacionalinis investuotojas turi būti sukurtas iki šių metų pabaigos. Tas ir yra daroma. Kitaip mes negalėsime laiku, pagal planą, apskritai vykdyti atominės elektrinės statybos projekto. O juk mūsų visų interesas yra, jog atominė elektrinė būtų pastatyta kaip galima greičiau. O ne vėliau, kaip kai kas galbūt norėtų.
Žurnalistė: Premjere, spauda skelbia, jog Jūs važiuodamas, ar Jūsų vairuotojas, labai dažnai pažeidinėjate eismo taisykles: išvažiuojate į priešingą eismo juostą, prieš Jus važiuoja automobilis su žiburėliais...Kaip galėtumėte pasiaiškinti?
Premjeras: Aš manau, kad Jūs turite šitą klausimą užduoti Vadovybės apsaugos departamento vadovui. Jie turi savo taisykles ir jie jomis vadovaujasi. Aš čia nekeliu jokių reikalavimų absoliučiai.
Žurnalistė: Bet Jūs galite pasakyti „niekada šito nedaryk“.
Premjeras: Negaliu šito pasakyti, kadangi yra taisyklės ir jomis naudojasi tiek Prezidentas, tiek Seimo Pirmininkas, tiek Ministras Pirmininkas. Ir manau, kad čia pagrindinė taisyklė yra ta, kad vadovas, kuris važiuoja keliu, - jis neturi sustoti. Taip, tokie yra saugumo reikalavimai. Ar jie yra geri, ar blogi, bet šiuo metu jie tokie egzistuoja. Ir aš čia jokių ypatingų papildomų reikalavimų tikrai nekeliu.
Žurnalistė: Ačiū už interviu.